Výměna rozvodového řemene:

 
Model: 1.6 DOHC (D16A8) 
Rok výroby: 1988 - 91 
Kód motoru: D16A8 

Doporučený interval výměny: Každých 100 000 km nebo 5 let 

Pracovní čas: Kontrola a seřízení cca 20 min, montáž cca 2h 30min. 

Speciální nářadí: 

* Zajišťovací trny (válečky průměru 5 mm délky přibl. 5 cm) 2 ks 
* Přípravek pro aretaci klikového hřídele 

Utahovací momenty: 

* Šroub řemenice na klice 115 Nm 
* Šroub napínací kladky 45 Nm 
* Ostatní 10 Nm 


Pro začátek zdůrazním důležitost tohoto úkonu. Rozvodový řemen pohání vačky sací i výfukovou zároveň a dále zdvih ventilů v přesné synchronizaci s momentální polohou pístů ve válcích. Pokud by došlo k přetržení řemene, nastane ve zlomku vteřiny k zastavení rotace vaček a do některých ventilů, které se budou nacházet pravděpodobně v poloze maximálního zdvihu nebo jí blízké, narazí dno pístu, který bude ještě nějakou dobu vykonávat pohyb vlivem setrvačnosti klikového mechanismu do úplného zastavení motoru. Důsledkem této havárie je bezpodmínečná výměna většiny částí motoru. Vlivem působících sil dochází zcela jistě ke zkroucení ojnic, rozbití pístů, deformaci některých ventilů, deformaci vedení ventilů v hlavě nebo hlavy samotné, prohnutí vaček, uložení vaček, prohnutí klikového hřídele, zkroucení bloku. Některé části mohou být poškozeny jen nepatrně, ale i tehdy se nelze spoléhat na jejich správnou funkci v novém motoru. K podobnému jevu může nastat třeba také při přeskočení řemene vlivem špatného napnutí nebo při nešetrném zacházení se studeným motorem. 

Výměna rozvodového řemene je také doporučována při koupi nového vozu, protože se většinou nelze spoléhat na údaje uváděné předchozím majitelem. Já jsem tuto výměnu prováděl naprosto sám i přesto, že jsem neměl nikdy motor honda možnost prozkoumat. Je ale pravda, že určité zkušenosti s motory mám, především závodními a musím tedy podotknout, že úplný laik by se do toho asi pouštět neměl. 


Příprava prostředí před demontáží 

Vozidlo je pořeba umístit nejlépe nad montážní jámou tzv. kanál. Je také potřeba zhotovit přípravek proti protáčení řemenice k alternátoru popř. klimatizaci kterou bude nutno sejmout. Použijeme ocel. pásovinu rozměrů 300x100x5 do které v podélné ose vyvtráme ve vzdálenosti asi 10 mm od jednoho kraje otvor prům. 12.5 mm a další stejný ve vzdálenosti 105 mm od středu prního. V přesném prostředku mezi těmito otvory je potřeba vytvořit velký otvor prům. asi 35 mm (možno pomocí postupného kruhového odvrtávání). 


Demontáž 

Zde je pořeba postupovat přesně podle návodu. 
UPOZORNĚNÍ: klikový hřídel se otáčí doleva. 

* odpojit akumulátor 
* je-li ozubený řemen sejmutý, NEOTÁČET klikovým ani vačkovým hřídelem 
* vymontovat svíčky 
* motor protáčet v uvedeném smyslu otáčení 
* motor protáčet pouze pomocí kola na klikovém hřídeli, nikoliv pomocí ostatních hřídelů 
* dodržovat stanovené utahovací momenty 

1. Vymontovat: 
* levý přední kryt podběhu 
* klínový řemen alernátoru, popř. klimatizace 
* po podepření motoru vymontovat levý silentblok motoru (dva šrouby, jedna matka) 
* VN kabely k zapalovacím svíčkám 
* víko hlavy válců 
* horní kryt rozv. řemene 
* pro získání většího pohodlí při montáži také levé přední kolo 

2. Klikovým hřídelem otáčet doleva a 1. válec nastavit do HÚ (horní úvrať). To znamená že značky na rozvodových kolech vaček se nachází pro sobě, šipky s nápisy UP směřují nahoru a ryska na řemenici na klice je přesně proti mušce (vypadá to jako muška na vzduchovce) na plastovém krytu rozv. řemene. 

3. Vymontovat: 
* řemenici klikového hřídele. (Je dotažená šroubem s hlavou pro klíč 17 momentem 120 Nm. Pro povolení tohoto šroubu je potřeba použít nejlépe dlouhou tyč cca 1m spojenou s ořechem bez jakéhokoliv prodloužení a silou povolovat v normálním smyslu povolování šroubů - zásadně nic nenahřívat maximálně přez nějakou kulatinu několika rázy poklepat pokud šroub nechce povolit. Před tímto povolováním je potřeba zapřít zhotoveným přípravkem řemenici třeba o přední nápravnici nebo o litinový držák motoru. Řemenice jde lehce stáhnout) 
* sundat plastový kryt 

4. Znovu pečlivě zkontolovat polohy značek na vačkách a rozvodovém kole! 

5. Provést aretaci vaček pomocí kulatiny prům. 5 mm (použil jsem vrtáky) Za rozvodovými koly vaček se nachází dva otvory v hliníkovém ložisku vačky proti kterým jsou stejné otvory ve vačkách přesně proti sobě. 

6. Povolit šroub napínací kladky, kladku maximálně odtlačit a znovu dotáhnout. 

7. Sejmout řemen (dávat pozor aby nedošlo k protočení klikového hřídele jinak je nutné znovu ustavit rysku na rozvodovém kole na klice proti šipce v vytvořené nálitkem na bloku motoru. Rozvodová řemenice je volně výsuvná proto je lépe dávat pozor, aby navypadla. 

8. Povolit kladku a vyjmot ji (stačí vyšroubovat šroub a vyháknout očko z pružiny. 

9. Namontovat novou kladku a maximálně ji odtlačit a znovu dotáhnout. 

10. Nasadit nový řemen (nápisy na řemenu od výrobce musí byt ve stejném směru jako u předešlédho, je tím určen směr otáčení řemene). 

11. Povolit kladku a nechat přitlačit (pružina definuje sílu přítlaku kladky na řemen). 

12. Vyjmout zajišťovací trny z vaček. 

13. Klikovým hřídelem otočit o 3 zuby rozvodového kola vačky ve směru otáčení. 

14. Dotáhnout šroub kladky momentem 55 Nm. 

15. Klikovým hřídelem otočit dvakrát doleva a zkontrolovat polohu všech značek - musí být stejná! 

16. Vše namontovat v opačném pořadí.